en iyi seo ajansı best seo agency web sitesi kurma website development mobil uygulama ajansı mobile application agency kurumsal logo tasarımı professional logo design en iyi reklam ajansı best advertising agency kurumsal sosyal medya yönetimi corporate social media management tanıtım filmi fiyatları yazılım ajansı software agency
Eșecul sistemului de învățământ din România – aproape jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcțional - Simina Tulbure

Eșecul sistemului de învățământ din România – aproape jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcțional

Simina Tulbure, vicepreședintă REPER și deputată, membră în comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților

Testele PISA (Programme for International Student Assessment) evaluează competențele elevilor din peste 85 de țări din lume în aspecte ce țin de citirea/înțelegerea unui text, matematică și știință, vizând în principal aplicarea unor cunoștințe de bază în situații ipotetice din viața reală. De peste 20 de ani de când România participă în cadrul acestor testări, rezultatele sunt dezastruoase – în prezent suntem pe penultimul loc în Uniunea Europeană pentru media celor 3 categorii măsurate, fiind devansați în acest clasament negativ doar de Bulgaria.

Astfel, 42% dintre elevii români nu au atins nivelul de bază pentru citire, însemnând analfabetism funcțional: nu pot înțelege ceea ce citesc. Unul din doi elevi români nu a atins nivelul de bază la matematică, însemnând că nu ar putea, de pildă, să înțeleagă cum funcționează și cum se calculează schimbul valutar între două monede. Iar 44% dintre elevii români nu au atins nivelul de bază la științe, fiind incapabili de a identifica măcar o explicație corectă pentru unele fenomene științifice familiare, ori a-și da seama dacă o concluzie este validă, pe baza unor date, în cazuri simple.

Ținând cont de faptul că nu a existat nicio îmbunătățire în ultimii 10 ani în cadrul acestor măsurători, parcursul României se încadrează în tocmai în zicala „în viață culegi ce ai semănat”. După ce ani la rând guvernele care s-au perindat la Palatul Victoria au refuzat să aplice legea care prevedea alocarea unui procent de 6% din PIB pentru sistemul de învățământ, nici nu s-au mai sinchisit să mențină prevederea în noua lege privind învățământul preuniversitar, știind că oricum nu o vor aplica.

Rezultatele subfinanțării sistemului de învățământ se reflectă și în rezultatele diferitelor evaluări precum testele PISA și nu ar trebui să ne mire, ținând cont de batjocorirea constantă a profesorilor și îndepărtarea tinerilor de la această vocație prin oferirea unor salarii mizere sau de programa atât de învechită încât copiii ajung să învețe din manuale din care au învățat și părinții lor. Programa școlară este elaborată pe premisa „cu cât mai multă informație, cu atât mai bine”. Elevii sunt obligați să învețe mecanic, neavând șansa să înțeleagă ceea ce învață sau să analizeze critic informația care le este predată.

Legea învățământului preuniversitar, intrată în vigoare anul acesta, face referire la alfabetizarea elevilor, fără a prevedea măsuri reale pentru îndeplinirea acestui obiectiv. De asemenea, nu există nicio resursă de alfabetizare pentru copiii români care se întorc acasă din Diaspora, acestora fiindu-le semnificativ mai greu să opereze în limba română. În acest sens, am inițiat singura propunere legislativă care oferă sprijin pentru integrarea elevilor veniți din străinătate prin cursuri suplimentare de limbă română, care, deși a devenit lege anul trecut, nu se aplică.

Se pare că singura grijă a guvernanților și a Președintelui sunt campaniile de imagine cu proiecte falimentare precum „România Educată”, însușirea meritelor unor elevi supradotați de la diferite olimpiade și defilarea cu reușite pentru care România nu are, în fapt, merite. Toate acestea în timp ce prevederile legale nu se aplică, educația publică este în colaps, iar marea majoritatea a tinerilor sunt abandonați de către Stat și de către politicieni.

Vechea clasă politică profită de aceste realități – o Românie în care 42% dintre elevi sunt analfabeți funcțional este o Românie ușor de manipulat, pentru menținerea cartelurilor politice la putere.

Fac apel la reprezentanții Guvernului cu atribuții în domeniu pentru a elabora, în colaborare cu membrii comisiilor de învățământ din Parlament și societatea civilă, un plan național de acțiune cu măsuri eficiente și indicatori de performanță pentru a combate fenomenul analfabetismului funcțional din rândul elevilor. Un impact real putem obține doar împreună, lăsând deoparte orgoliile politice.

Post a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *