Intervențiile de reformă propuse de către deputata REPER Simina Tulbure asupra noilor Legi ale educației

  Proiectul Legii învățământului preuniversitar  
Tematica amendamentului Problema adresată Soluția propusă prin amendament
Educație extrașcolară În momentul de față, implicarea elevilor în definirea ofertei de activități și acțiuni extracurriculare este limitată de reticența reprezentanților școlari. Amendamentul propune ca elevii să fie direct consultați și implicați în crearea și implementarea ofertelor de educație extrașcolară.
Abandon școlar În contextul în care rata abandonului școlar oscilează într-o sferă record în UE, de 15%, Ministerul propune, prin noua legislație, un pachet succint de soluții, vizând două programe care ar urma să fie în totalitate reglementate prin legislație secundară. Amendamentele depuse vizează reglementarea a trei direcții de acțiune pe care orice program guvernamental va trebui, negreșit, să le încorporeze: cooperare interinstituțională pentru intervenții concrete în situațiile de abandon școlar (cadru didactic, conducerea școlii, asistent social local, DGASPC, poliția locală), programe școlare de intervenție timpurie finanțate de către Minister și instituirea unui fond pentru organizațiile neguvernamentale care desfășoară programe dedicate elevilor identificați cu risc de abandon școlar.
Alfabetizare funcțională Rata analfabetismului funcțional atinge cote de circa 40% în România, dublate de rezultatele precare la testele PISA, deja devenite o constantă. Inexistența unor măsuri targetate de alfabetizare funcțională a elevilor intensifică lipsa de răspunsuri pertinente la problemele întâmpinate. Amendamentele propuse instituie o fișă a alfabetizării funcționale, parte a portofoliului educațional, care asigură monitorizarea continuă a progreselor elevului din ciclul primar și gimnazial în dobândirea competențelor elementare. Pentru cei ce întâmpină lacune de învățare, se vor organiza, semestrial, sesiuni remediale individuale.
Curriculum Printre disciplinele și modulele obligatorii lipsesc disciplinele care cultivă o formare morală și deontologică bine sedimentată, o formă de apartenență la spațiul societal european și transatlantic. Amendamentul propune introducerea unor discipline și module de etică și educație pentru cetățenie europeană și euro-atlantică în rândul conținuturilor curriculare obligatorii.
Formarea cadrelor didactice În contextul tranziției verzi, pregătirea ecosistemului educațional pentru aceste provocări devine o necesitate fundamentală, iar rolul cadrelor didactice în consolidarea comportamentelor, atitudinilor, aptitudinilor și acțiunilor prietenoase cu mediul este subestimat. Printre competențele cheie ale cadrelor didactice, amendamentul propune includerea unor programe de formare a aptitudinilor verzi, prietenoase cu mediul.
Elevii capabili de performanțe înalte Capitalul uman, intelectual și profesional fructificat de către elevii capabili de performanțe înalte nu este materializat prin măsuri concludente de conectare cu sectoarele de activitate care generează transformare și inovare. Amendamentele depuse vizează crearea de hub-uri pentru participarea elevilor capabili de performanțe înalte în procese de reflecție strategică vizând inovarea în sectoarele lor de activitate, precum și oportunități de dezvoltare a competențelor transversale și o bună cooperare cu mediul universitar, în vederea valorizării potențialului acestora.
Limba română în străinătate Situația de muncă a personalului LCCR este incertă, iar predarea limbii române în străinătate este fundamentată de un cadru normativ limitativ, inconsistent. Amendamentele depuse propun încheierea de contracte de muncă între Ministerul Educației și personalul LCCR, organizarea cursurilor atât în state UE, cât și în state non-UE, atât în regim fizic, cât și online, în baza unor materiale pertinente elaborate de către CNRID.
Pilotarea în învățământul preuniversitar Actuala legislație nu permite un cadru fertil pentru inovare în învățământul preuniversitar prin pilotarea unor noi tipare educaționale. Amendamentele propun integrarea unor piloni normativi mai fermi în acest sens, astfel încât inovarea să fie fructificată în sistem.
Proiectul legii învățământului superior  
Tematica amendamentului Problema adresată Soluția propusă prin amendament
Internaționalizare Deși este reglementată crearea unui program național pentru internaționalizarea învățământului superior, paleta de măsuri incluse nu este dublată de o viziune strategică și nu cuprinde intervenții punctuale adresate Diasporei academice românești. Amendamentele propun o strategie națională de diplomație a educației, rețele ale studenților, profesorilor și cercetătorilor români din afara granițelor, însoțite de proiecte de investiție, platforme solide de consultare și stimulente pentru menținerea contactului academic cu România, sprijin pentru mediul academic din Republica Moldova, susținerea programelor universitare de studii românești din străinătate, etc.
Competențe pentru viitorul muncii În momentul de față, nu există o perspectivă de corelare a mediului academic cu marile transformări contemporane. Amendamentele propun crearea Programului Național Viitorul Muncii, menit să stabilească, la nivelul universităților, hub-uri, prin implicarea factorilor academici, administrației locale, mediului privat și societății civile, în vederea dezvoltării de proiecte destinate formării de către studenți și alți actori comunitari a competențelor viitorului muncii, precum și pentru a construi răspunsuri locale solide în spectrul transformării digitale, tranziției verzi și schimbărilor de pe piața muncii. Totodată, aceste hub-uri vor dezvolta cercetări și resurse informaționale relevante.
Promovare în cariera didactică universitară În momentul de față, promovarea în cariera didactică este condiționată de existența unui post vacant. Amendamentul propune excluderea condiției date, permițând un progres în carieră strict meritocratic.
Taxele de școlarizare ale studenților Unele facultăți și universități au luat decizia de a crește exponențial taxele, în lipsa unei comunicări prealabile solide în acest sens. Pentru întreaga durată normală a unui ciclu de studii, studentul va plăti aceeași taxă, neinfluențată de modificări ulterioare.
Etică și deontologie universitară Unele coduri de etică ale unor universități nu prevăd definiții, prevederi, sancțiuni și mecanisme pentru combaterea și prevenirea plagiatului, auto-plagiatului, hărțuirii și hărțuirii sexuale. Amendamentele stabilesc includerea acestor definiții, însoțite de sancțiuni diferențiate pentru cadrele didactice și studenți, precum și de mecanisme de sprijin pentru victimele hărțuirii și hărțuirii sexuale.
Decontarea serviciilor auxiliare În momentul de față, dacă universitățile nu pot oferi anumite servicii medicale, de consiliere psihologică sau auxiliare studenților din diverse motive, acestea nu le sunt decontate studenților din surse externe. Amendamentul propune decontarea acestor servicii din surse externe, în cazul în care acestea nu sunt disponibile la nivel universitar, pentru a asigura bunăstarea studenților.
Mandatele rectorilor Noua lege prevede mandate de 5 ani pentru rectori, neaplicându-se cei dinaintea intrării în vigoare a noii legi. Amendamentele propun ca mandatele rectorilor să fie limitate la 4 ani, iar aceștia să nu poată fi rectori ai aceleiași instituții pentru mai mult de 8 ani, indiferent de perioada de exercitare a mandatelor, măsura aplicându-se și anilor deja cumulați de activitate ca rector înaintea intrării în vigoare a legii.
Depolitizarea învățământului superior În momentul de față, avem rectori care predau, sunt deputați, consilieri onorifici ai unor lideri politici, iar influența lor devine nocivă. Amendamentul propune ca aleșii în poziții de demnitate publică să nu poată ocupa funcții de conducere în învățământul superior.
Planuri de învățământ În momentul de față, decizia studenților asupra conținuturilor curriculare este limitată. Amendamentul propune ca 30% din planul din învățământ să permită studentului să aleagă între opționalele disponibile.
Amplitudinea instituțională Noua lege permite universităților să înființeze creșe, grădinițe, unități de învățământ primar, gimnazial și liceal, precum și școli postliceale. Amendamentul propune eliminarea posibilității de a deschide școli generale și licee, pentru a nu crea un sistem public de paralel cu cel deja existent.
Măsuri antiplagiat Comunicările orale nu sunt incluse în sfera surselor care pot fi plagiate. Amendamentul propune ca, în mod oficial, comunicarea orală plagiată să fie abordată ca atare.
 

Post a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *