Tematica amendamentului |
Problema adresată |
Soluția propusă prin amendament |
Internaționalizare |
Deși este reglementată crearea unui program național pentru internaționalizarea învățământului superior, paleta de măsuri incluse nu este dublată de o viziune strategică și nu cuprinde intervenții punctuale adresate Diasporei academice românești. |
Amendamentele propun o strategie națională de diplomație a educației, rețele ale studenților, profesorilor și cercetătorilor români din afara granițelor, însoțite de proiecte de investiție, platforme solide de consultare și stimulente pentru menținerea contactului academic cu România, sprijin pentru mediul academic din Republica Moldova, susținerea programelor universitare de studii românești din străinătate, etc. |
Competențe pentru viitorul muncii |
În momentul de față, nu există o perspectivă de corelare a mediului academic cu marile transformări contemporane. |
Amendamentele propun crearea Programului Național Viitorul Muncii, menit să stabilească, la nivelul universităților, hub-uri, prin implicarea factorilor academici, administrației locale, mediului privat și societății civile, în vederea dezvoltării de proiecte destinate formării de către studenți și alți actori comunitari a competențelor viitorului muncii, precum și pentru a construi răspunsuri locale solide în spectrul transformării digitale, tranziției verzi și schimbărilor de pe piața muncii. Totodată, aceste hub-uri vor dezvolta cercetări și resurse informaționale relevante. |
Promovare în cariera didactică universitară |
În momentul de față, promovarea în cariera didactică este condiționată de existența unui post vacant. |
Amendamentul propune excluderea condiției date, permițând un progres în carieră strict meritocratic. |
Taxele de școlarizare ale studenților |
Unele facultăți și universități au luat decizia de a crește exponențial taxele, în lipsa unei comunicări prealabile solide în acest sens. |
Pentru întreaga durată normală a unui ciclu de studii, studentul va plăti aceeași taxă, neinfluențată de modificări ulterioare. |
Etică și deontologie universitară |
Unele coduri de etică ale unor universități nu prevăd definiții, prevederi, sancțiuni și mecanisme pentru combaterea și prevenirea plagiatului, auto-plagiatului, hărțuirii și hărțuirii sexuale. |
Amendamentele stabilesc includerea acestor definiții, însoțite de sancțiuni diferențiate pentru cadrele didactice și studenți, precum și de mecanisme de sprijin pentru victimele hărțuirii și hărțuirii sexuale. |
Decontarea serviciilor auxiliare |
În momentul de față, dacă universitățile nu pot oferi anumite servicii medicale, de consiliere psihologică sau auxiliare studenților din diverse motive, acestea nu le sunt decontate studenților din surse externe. |
Amendamentul propune decontarea acestor servicii din surse externe, în cazul în care acestea nu sunt disponibile la nivel universitar, pentru a asigura bunăstarea studenților. |
Mandatele rectorilor |
Noua lege prevede mandate de 5 ani pentru rectori, neaplicându-se cei dinaintea intrării în vigoare a noii legi. |
Amendamentele propun ca mandatele rectorilor să fie limitate la 4 ani, iar aceștia să nu poată fi rectori ai aceleiași instituții pentru mai mult de 8 ani, indiferent de perioada de exercitare a mandatelor, măsura aplicându-se și anilor deja cumulați de activitate ca rector înaintea intrării în vigoare a legii. |
Depolitizarea învățământului superior |
În momentul de față, avem rectori care predau, sunt deputați, consilieri onorifici ai unor lideri politici, iar influența lor devine nocivă. |
Amendamentul propune ca aleșii în poziții de demnitate publică să nu poată ocupa funcții de conducere în învățământul superior. |
Planuri de învățământ |
În momentul de față, decizia studenților asupra conținuturilor curriculare este limitată. |
Amendamentul propune ca 30% din planul din învățământ să permită studentului să aleagă între opționalele disponibile. |
Amplitudinea instituțională |
Noua lege permite universităților să înființeze creșe, grădinițe, unități de învățământ primar, gimnazial și liceal, precum și școli postliceale. |
Amendamentul propune eliminarea posibilității de a deschide școli generale și licee, pentru a nu crea un sistem public de paralel cu cel deja existent. |
Măsuri antiplagiat |
Comunicările orale nu sunt incluse în sfera surselor care pot fi plagiate. |
Amendamentul propune ca, în mod oficial, comunicarea orală plagiată să fie abordată ca atare. |